
Dowiedz się więcej i pobierz raport
Twoje dane będą przetwarzane zgodnie z naszą Polityką Prywatności, więcej informacji: tutaj
Co kandydaci sądzą o podawanych widełkach?

96%
kandydatów IT uważa, że podanie widełek płacowych w ofercie pracy usprawnia proces rekrutacji

93%
kandydatów IT wskazuje, że główną zaletą podania widełek wynagrodzenia w ogłoszeniach jest brak konieczności tracenia czasu na rozmowy z firmami z niedopasowaną do kandydata ofertą finansową

79%
kandydatów wskazuje, że rozpiętość widełek płacowych w ogłoszeniach powinna sięgać ok. 20-30%

43%
kandydatów IT uważa, że widełki podawane w ogłoszeniu powinny obejmować wyłącznie wynagrodzenie zasadnicze brutto (UoP lub netto przy umowie B2B)
W jaki sposób podanie widełek płacowych wpływa na decyzje rekrutacyjne kandydatów?

48%
kandydatów IT przyznaje, że odpowiada wyłącznie na oferty z podanymi widełkami wynagrodzeń

38%
kandydatów podczas rozmowy kwalifikacyjnej w procesie, w którym podano widełki w ogłoszeniu podaje swoją stawkę w średniej z podanych widełek

68%
kandydatów IT wskazuje, że podanie widełek wpływa pozytywnie na postrzeganie firmy, która podała widełki
Dyskusje na temat jawności wynagrodzeń trwają od dawna i mimo, że w branży IT znaczna część firm publikuje już widełki w ogłoszeniach, wciąż nie są one standardem i jest wokół nich wiele kontrowersji. Dane z badania wskazują jasno - niemal 50% kandydatów nie odpowiada na oferty bez widełek, a pozostali dużo chętniej aplikują na ogłoszenia, które zawierają takie informacje. Specjaliści nie pozostawiają nam więc złudzeń, że wiedza o możliwym wynagrodzeniu przed podjęciem rozmów jest dla nich kluczowa.
Według zaproszonych przez nas ekspertów, publikacja widełek w ogłoszeniach to jednak tylko początek. Coraz istotniejsze staje się to, jak wyjaśnić, co dokładnie oznaczają te widełki dla obu stron. Z badania wynika, że niemal 70% kandydatów określa swoje oczekiwania na poziomie średnim lub wyższym widełek. Pracodawcy podkreślają jednak, że ważne jest, aby kandydaci potrafili również uzasadnić i rzeczywiście wycenić swoje umiejętności. Poszerzanie wiedzy i budowanie dobrych praktyk w tym zakresie będzie prawdopodobnie kluczowym wyzwaniem dla działów HR i rekruterów w najbliższym czasie.
Rekrutacja to relacja dwustronna i zachęcam, by obie strony podchodziły do niej z otwartością i zrozumieniem. Tak samo jak wielu kandydatów ma dziś problem z określeniem konkretnych oczekiwań, również firmy, które nie podają widełek nie kierują się brakiem szacunku, lecz najczęściej wynika to ze złożonej i długiej procedury wartościowania stanowisk. Widełki w ofertach to efekt żmudnych przygotowań. Tu nie ma mowy o działaniu pod przymusem. Nie wystarczy wyłącznie wskazanie wynagrodzeń w ogłoszeniach. Konieczna jest: spójność wynagrodzeń w całej organizacji, benchmarki rynkowe, walidacja i wycena stanowisk, często zmiana nomenklatury poszczególnych stanowisk i grade'ów, przeszkolenie menedżerów i komunikacja. Aby tego dokonać potrzebny jest czas.
PS. Aktualnie wiele firm pracuje już nad widełkami i jest szansa, że za jakiś czas będą już powszechniejszym zjawiskiem :)
IT-Leaders.pl to platforma sourcingowa i ekosystem rekrutacyjny dla branży IT, który pozwala aktywnie pozyskiwać kandydatów z wielu źródeł. Z ponad 22 000 bazą specjalistów IT w platformie i ponad 120 000 społecznością IT w prowadzonych grupach social media, IT-Leaders.pl jest już jednym z największych ekosystemów rekrutacyjnych dla branży IT w Polsce. Ideą platformy IT-Leaders jest skrócenie procesu rekrutacji do możliwego minimum: kandydat wskazuje swoje doświadczenia i oczekiwania przy zmianie pracy (w tym minimalne wynagrodzenie), a algorytm wyszukiwarki dopasowuje jego profil do ofert pracy.